20Spa

Ispaniškos „Smartfootball“ pamokos: svarbiausias futbolininko instrumentas – ne kojos, o smegenys

Lietuvos futbolo rinktinės nesėkmės paskutiniais metais jau nebestebina. Iš geriausių šalies futbolininkų sudaryta rinktinė nusileidžia ne tik futbolo grandams, bet ir kaimynams – latviams ir estams. Akivaizdu, kad rinktinės trenerių štabo pokyčiai negarantuoja teigiamų rezultatų. Anot organizacijos „Futbolotreneris.lt“ steigėjų, vienintelis kelias iš akligatvio – trenerių bendruomenės švietimas ir požiūrio į vaikų treniruotes keitimas.

Prieš kelis metus „Futbolotreneris.lt“ įkūrę vaikų futbolo specialistai Tomas Staniūnas ir Robertas Šuškevič pradėjo savo veiklą nuo individualių treniruočių, tačiau ilgainiui ėmėsi ir trenerių ugdymo bei švietimo veiklos. Šiais metais beveik trys dešimtys vaikų futbolo trenerių iš visos Lietuvos dalyvavo „Futbolotreneris.lt“ drauge su „Smartfootball“ organizacija parengto projekto „Treneri, tobulėk!“ užsiėmimuose. Lietuvos treneriams paskaitas skaitęs „Smartfootball“ specialistas iš Ispanijos Gerardas Font Hernandezas pateikė ne tik teorinę medžiagą, bet ir surengė kelias praktines treniruotes.

„Futbolotreneris.lt“ komandos narys Tomas Staniūnas teigė, kad Ispanijos futbolo specialisto paskaitose paaiškėja, kodėl Lietuvos futbolas yra duobėje, o Lietuvos rinktinė be rimtesnio pasipriešinimo pralaimi Ispanijos jaunimo rinktinei. „Ispanai nuo mažų dienų gauna didelį žinių bagažą ir jį kaupia iki pat karjeros pabaigos. Kartais mums atrodo, kad mūsų futbolininkai lėtesni už varžovus, bet nebūtinai taip yra iš tiesų, tiesiog varžovai, savo žinių dėka, žymiai greičiau perpranta situacijas aikštėje, greičiau priima sprendimus ir aikštėje juda ten, kur reikia, – samprotavo T. Staniūnas. – Kursai priverčia susimąstyti, ar mes teisingai dirbame su jaunaisiais futbolininkais. Aš pats būdamas vaiku negavau tokios informacijos, tad mano galimybės tapti profesionaliu futbolininku ir tokio pat amžiaus ispano buvo labai nevienodos. Iš to suprantame, kad pirmas dalykas, ką turime daryti norėdami pakeisti padėtį Lietuvos futbole – užsiimti trenerių švietimu. Be trenerių nebus ir žaidėjų, nes visą informaciją žaidėjai gauna būtent iš jų. Ir nesvarbu kokios bus treniruočių sąlygos, jei treneriai nesugebės perteikti savo auklėtiniams svarbiausių futbolo žinių, mes niekada neturėsime konkurencingos rinktinės.“

Daugiau nei du dešimtmečius veikiančios „Smartfooball“ organizacijos atstovas G. F. Hernandezas teigė, kad nepriklausomai nuo šalies, futbolo kultūros ar sugebėjimų, futbolo treniruočių esmė yra ta pati – išmokyti žaidėjus aikštėje naudotis savo smegenimis, mąstyti ir priimti efektyviausius sprendimus. „Visų pirma, reikia žinoti, kad Smartfooball – tai ne žaidimo modelis, ne taktika ar strategija. Tai žinių visuma, supanti patį futbolą. Žingsnis po žingsnio žaidėjai vis geriau supranta futbolą, jų futbolo suvokimas gerėja – ir tai yra Smartfootball esmė. Futbolo technika ir fiziniai aspektai yra labai svarbūs, bet, mūsų manymu, svarbiausias futbolininko instrumentas – ne kojos, o smegenys. O jos ilgą laiką buvo pamirštos. Juk niekas nesako, kad šachmatai žaidžiami rankomis. Ne, jie žaidžiami galva. Taip pat ir futbolas, jis žaidžiamas ne tik kojomis, bet ir smegenimis. Bet tam, kad smegenys taptų pagrindiniu futbolininko instrumentu, mes turime suprasti kaip jos veikia, kaip keičiasi ir kaip mes galime jas formuoti, kokiomis priemonėmis, kokiais veiksmais. Mums reikia pedagoginės sistemos, kad žingsnis po žingsnio formuotume futbolininko smegenis“, – konstatavo G. F. Hernandezas.

– Kodėl treneriams reikia įvairesnių žinių, nei tik futbolo technikos, taktikos ir kt.?

– Treneriai turi sugebėti perteikti informaciją žaidėjams taip, kad kiekvienas ją suprastų. Smartfootball – tai daugiau nei futbolo metodika, tai filosofija, paradigma, kuria mes siekiame ugdyti protingus ir kūrybingus žaidėjus. Neturime užmiršti, kad futbolininkai yra ne tik žaidėjai, bet ir asmenybės, o treneriai yra tie žmonės, kurie gali formuoti jų vertybes nuo mažiausių dienų.

Futbolininkas turi suprasti, kas vyksta aikštėje, jis turi sugebėti priimti savarankiškus sprendimus, be nuolatinio trenerio vadovavimo ir nurodinėjimo iš šalies. Žaidėjai turi patys spręsti problemas, bet tam jie privalo suprasti, kaip tos problemos kyla, kokios jų priežastys. Reikia suprasti, kokius sprendimus priims varžovai, kaip toliau gali rutuliotis situaciją, ką darys jo komandos draugai ir ką turi daryti jis pats. Tai ir yra futbolo visuma.

Ateities futbolininkui neužteks vien tik puikiai treniruoto kūno, fizinių savybių, techninių įgūdžių. Jis taip pat turės išmokti naudotis smegenimis, mąstyti aikštėje, ir daryti tai maksimaliu greičiu, priimti teisingus sprendimus kiekvieną akimirką. Nes nuo tų sprendimų priklausys visos komandos žaidimo sėkmė.

– Ar tai realu?

– Be abejo. Privalome suvokti, kad mūsų smegenys yra labai plastiškos. Neuroplastiškumas leidžia smegenims persikurti mokantis naujų dalykų. Tas pats taikoma ir futbole. Žaidimas vyksta smegenyse, jos siunčia nurodymus mūsų kūnams, kurie ir atlieka veiksmus. Bet kad tie veiksmai būtų tikslingi ir maksimaliai efektyvūs, smegenyse turi susiformuoti atitinkamos jungtys, kurios atsiranda tik mokantis, įgyjant atitinkamos patirties, treniruojantis, žaidžiant ir panašiai.

Todėl treneriai privalo treniruotėse sukurti atitinkamas situacijas, kurios žaidėjams leistų įgyti patirties, o jų smegenyse atsirastų konkrečios jungtys, galinčios padėti rungtynėse.

– Skamba paprastai, bet juk išmokyti vaiką mąstyti aikštėje yra gan sudėtinga.

– Taip, tai tikrai nėra lengvas procesas, kaip ir visas mokymasis bei mokymas. Visų pirma, treneriai patys turi suprasti, kaip veikia mūsų smegenys. Reikia, kad jie būtų pasirengę priimti informaciją, būtų atviri ir motyvuoti priimti mūsų teikiamas žinias.

Man patiko, kad Lietuvos futbolo treneriai buvo labai žingeidūs, atviri. Jie dalyvavo diskusijose, uždavė daug klausimų, matėsi, kad jiems tikrai įdomu, kad jie čia ne tam, kad išklausytų kursą ir gautų diplomą.

Mūsų mokymas turi ir praktinį panaudojimą, gal treneriai pasinaudos tik dalimi patarimų, gal savo darbuose su vaikais jie išbandys tam tikrus elementus. Bet tai irgi žingsnis į priekį. Tiek jiems asmeniškai, tiek ir jų auklėtiniams. Treniruoti – sunkus darbas, bet kai turi žinių ir patirties, procesas būna lengvesnis ir efektyvesnis.

– Ar kiekvienas asmuo gali suprasti ir perprasti Smartfootball niuansus? Ar tam reikia ypatingų gebėjimų, intelekto?

– Jei žmogus yra asmeniškai suinteresuotas, motyvuotas mokytis, gauti naujų žinių, priima naują informaciją ir sugeba jau naudotis – problemų tikrai nekils. Pagaliau, tai juk kiekvieno trenerio asmeninės motyvacijos klausimas. Manau, visi nori, kad jų treniruojami vaikai būtų geresni futbolininkai. O tam reikia, kad ir treneriai patys tobulėtų, kas suprastų kaip veikia vaikų smegenys, kad suvoktų, jog vaikų klaidos treniruotėse ar rungtynėse yra mokymosi proceso dalis, nes kiekviena klaida suteikia labai vertingą patirtį, galimybę suvokti, kodėl taip nutiko – ir kitose rungtynėse priimti teisingą sprendimą. Kitaip sakant, nebijokime klysti, nes kiekviena klaida gali padėti mums tobulėti.

– Kokią informaciją suteikiate treneriams „Futbolotreneris.lt“ kursuose, ko juos mokote?

– Nauji dalykai, nauja informacija, naujos galimybės. Mes nepateikiame kažkokių konkrečių sprendimų, bet siūlome treneriams patiems išmąstyti, rasti savo sprendimus, naudojantis mūsų pateikta informacija, mokslo, neuro mokslo žiniomis.

Tos žinios – tai mokslo informacija apie žmogaus, vaiko, jaunuolio smegenų ypatumus, jų raidą, formavimą. Žinodami, kaip smegenys priima informaciją, kaip jos mokosi, vystosi, galime pasirinkti efektyviausius būdus perduoti informaciją savo auklėtiniams, pasirinkti geriausią bendravimo būdą ir pan.

Turime suprasti žaidimą, žaidėją, aplinką ir diegti naujus elementus į futbolo treniruotes. Labai svarbu, kad treneriai mokėtų perteikti savo žinias vaikams. Tam reikia suprasti vaiką, ne tik kaip žaidėją, bet ir kaip asmenybę. Futbolas – komandinis žaidimas, bet komandą sudaro atskiri asmenys. Ir visi vaikai yra skirtingi. Treniruotėse programa rengiama neatsižvelgiant į individualius žaidėjų poreikius, ji skirta visiems. Tačiau tuo pat metu treneriai privalo suprasti, kad vaikai nėra vienodi, kad jiems reikia skirtingų dalykų.

Taip pat svarbu, kad treneriai įsisąmonintų, jog jie ruošia ne šiaip futbolininkus, o asmenybes. Nes iš treniruotes lankančių vaikų tik vienetai taps profesionaliais futbolininkais, mes nežinome, kiek jų apskritai žais futbolą, bet jie visi bus asmenybėmis.

– Kokie žaidėjai geriausiai atitinka „Smartfootbal“ filosofiją?

– Manau, visi žino buvusius FC „Barcelona“ ir Ispanijos rinktinės futbolininkus Andresą Iniestą ar Xavį Hernandezą. Tai buvo ne tik protingi, bet ir kūrybingi, lankstūs, išradingi žaidėjai. Jie nepasižymėjo išskirtiniais fiziniais gebėjimais, todėl aikštėje turėjo rasti kitokių privalumų. O esminiu jų privalumu tapo puikus futbolo išmanymas.

Būtent to ir turime siekti dirbami su vaikais. Treneriai turi išmokyti vaikus ne tik teisingai atlikti konkrečius futbolo pratimus, bet ir suteikti jiems galimybę suprasti, kokia tų pratimų prasmė, paskirtis, kodėl jie tai mokosi, kokia jų nauda ir panašiai. Neužtenka tik pasakyti, kad taip reikia daryti. Vaikas turi pats suprasti, kodėl jam tai naudinga.

Treneriai labai dažnai pasiduoda pagundai nurodinėti ir pasakinėti vaikams, ką jie turi daryti rungtynių metu. Bet tokiu būdu vaikas netenka galimybės savarankiškai priimti sprendimą ir įgyti savarankiškos patirties.

Treneris turi padrąsinti vaikus apmąstyti savo žaidimą, aiškintis klaidas, ieškoti sprendimų. Nes tik tokiu būdu vaikas efektyviai supras ką ir kaip jis turi daryti futbolo aikštėje, kad pasiektų geriausią rezultatą.

Geriausi treneriai – tie, kurie skatina savo žaidėjus mąstyti, ieškoti geriausių sprendimų ir juos drąsiai įgyvendinti aikštėje.

– Ne paslaptis, kad futbolo supratimas neatsiejamas nuo patirties. Tad ar gali jauni, nepatyrę futbolininkai taip pat gerai suprasti futbolo niuansus, kaip patyrę žaidėjai?

– Suprasti futbolą – sudėtingas uždavinys. Tam reikia, kad mūsų smegenys įgytų žinių, patirties. Tikriausiai neatsitiktinai geriausiai futbolą supranta vyresnio amžiaus žaidėjai, bet jų fizinės savybės jiems jau nebeleidžia tų žinių ir to supratimo realizuoti aikštėje.

Bet tai ir yra esminis Smartfooball tikslas bei iššūkis. Turime pasiekti, kad 18-metis futbolininkas mąstytų ir suprastų žaidimą taip pat, kaip ir 38 metų žaidėjas. Tada fizinių ir protinių savybių derinys bus aukščiausio lygio. Šiuolaikiniame futbole vis daugiau jaunų žaidėjų pasižymi puikiu futbolo supratimu, bet Smartfootball tikslas – kad jų būtų kuo daugiau. Bet tai priklauso nuo trenerių, jų žinių, jų pasirengimo keisti savo darbo stilių, daugiau dėmesio skirti futbolininkų mąstymo, kūrybingumo skatinimui.

Tai ilgas procesas, kaip ir visi mokymosi procesai. Bet nuo pirmo žingsnio, kai pradedi taikyti tas žinias praktikoje, žaidėjai tobulėja, keičiasi. Turime suteikti žaidėjams įrankius, kad jie būtų geresni, kad jie tobulėtų, kad suprastų, ką jie turi daryti aikštėje, kad būtų geresni, nei buvo vakar.

Projektas „Treneri, tobulėk!“ bendrai finansuojamas valstybės Sporto rėmimo fondo lėšomis, kurį administruoja Švietimo, mokslo ir sporto ministerija ir Švietimo mainų paramos fondas.

Šaltinis: Delfi.lt


Dalintis:

Leave A Comment