Z kartos treniravimas
10Lie

Z karta ir jos treniravimo ypatumai

Vyrauja skirtingos nuomonės kas priklauso Z kartai. Vieni teigia, kad jai priklauso visi gimę 1991 – 2001 metais, kiti jai priskiria visus gimusius po 1995 metų. Nors ir nėra vieningos nuomonės kas šiai kartai priklauso, tačiau nėra jokios abejonės, jog Z karta yra unikali visais atžvilgiais lyginant ją su ankstesnėmis kartomis.

Tai karta, kuri užaugo visiškai skaitmeninėje aplinkoje. Jiems gimus jau buvo atsiradę internetas, išmanieji telefonai, nešiojamieji kompiuteriai, namuose ir mokyklose buvo naudojamasi iPad‘ais. Z kartos atstovai buvo paveikti tokių svarbių įvykių kaip: Rugsėjo 11-tosios atakos, 2008 m. ekonominę krizė, išrinktas pirmasis juodaodis Amerikos Prezidentas. Lietuvos Z kartai prie svarbiausių įvykių galima priskirti įstojimą į Europos Sąjungą, NATO, globalizaciją ir emigraciją.

Z kartą galima laikyti kaip labiausiai išsilavinusią kartą visoje žmonijos istorijoje, bet tuo pačiu jai būdinga trumpa dėmesio koncentracija, poreikis susilaukti pozityvaus įvertinimo už atliktą net ir menkiausią darbą, savarankiškumo trūkumas ir išaugęs laikas praleistas prie ekranų.

Tai karta auganti saugioje aplinkoje, o tai reiškia, kad jie daug mažiau laiko praleidžia „gyvai“ bendraudami su draugais ir artimaisiais, o to pasekmė – depresija, nerimas ir vienatvė.

Gould et al. atlikto tyrimą apie Z kartą ir jos treniravimo ypatumus. Tyrimo metu mokslininkai kalbino JAV teniso asociacijos trenerius, fizinio rengimo trenerius, sporto psichologus ir administracijos darbuotojus. Pokalbių metu buvo išskirtos tokios Z kartos stipriosios pusės: aukšta motyvacija ir išsilavinimas, technologijų išmanymas, noras žinoti „kodėl“, polinkis mokytis vizualiai.

Silpnosios šios kartos pusės, kurios apsunkina trenerių darbą: trumpa dėmesio koncentracija, prasti bendravimo įgūdžiai, negebėjimas būti savarankiškais, savo teisių, bet ne pareigų žinojimas, nesugebėjimas susidoroti su sunkumais, nuolat leidžiamas laikas su išmaniaisiais telefonais ir socialinėmis medijomis bei komplikacijos bendraujant su tėvais, treneriais ir kitais svarbiais žmonėmis.

Moksliniai tyrimai pateikia keletą pasiūlymų, kaip efektyviau dirbti su Z karta:

  • Paaiškinkite „Kodėl?“. Z kartai visa informacija technologijų pagalba yra pasiekiama vos vienu prisilietimu prie telefono, todėl Z kartos sportininkai labai tikisi, kad suaugusieji žino ir išmano ką daro. Kai žaidėjai pamato treniruočių planus ir sulaukia trenerio trumpo ir racionalaus paaiškinimo kodėl daromas būtent šis pratimas, tai padidina žaidėjų motyvaciją ir jie įdeda daugiau pastangų treniruodamiesi. Kai žaidėjams viskas paaiškinama, jiems nekyla klausimas „Kodėl?“.
  • Efektyvus bendravimas. Tiesioginis bendravimas nėra Z kartos stiprioji pusė, bet jo galima išmokyti užduodant sportininkams atvirus klausimus (tai klausimai, į kuriuos negalima atsakyti vienu žodžiu „Taip“ arba „Ne“). Tai klausimai, kurie galėtų prasidėti taip: „Ką tu manai apie…?“, „Kodėl tu…?“ ir pan. Tiesioginį bendravimą galima naudoti asmeniškai bendraujant su sportininkais prieš, po ir treniruočių metu. Su Z karta reikia bendrauti įvairiais metodais, norint jiems perteikti idėjas (vaizdo peržiūros, tekstai, demonstracijos ir t.t.).
  • Būkite konkretus. Z kartos išlaikoma koncentracija yra trumpa, todėl bendraujant su jais treniruotėse bei rungtynėse reikėtų, kad jiems perduodama informacija būtų trumpa ir konkreti.
  • Skatinti savarankiškumą ir nepriklausomumą. Nėra jokių abejonių, kad Z karta yra daug labiau priklausoma nuo suaugusiųjų, ne kitos ankstesnės kartos. Treneriai suteikdami sportininkams autonomijos, leisdami patiems rinktis ir prisiimti atsakomybę sudaro sąlygas vaikų/jaunimo savarankiškumui ir nepriklausomumui vystytis.
  • Skatinti atsparumą nesėkmėms. Kiekvienos kartos atstovai yra laikomi „silpnesniais“ nei prieš tai buvusi karta. Ne išimtis ir Z karta, kuriai būdinga negebėjimas įveikti kylančius sunkumus. Treneriai gali sportininkams sukurti tokias sąlygas, kurios ugdytų Z kartos atstovų gebėjimą įveikti sunkumus ir problemas. Treniruočių metu treneris gali pateikti žaidėjams sudėtingas žaidybines situacijas kupinas nuolatinio psichologinio bei fizinio spaudimo ir pateikti būdus, kaip galima su tais sunkiais iššūkiais susidoroti.

Treneriui būtina suprasti ir žinoti kokios savybės būdingos Z kartai. Nors technologijos ir vaidina labai svarbų vaidmenį, tačiau niekas taip nepadės suprasti ir pažinti sportininko kaip tinkamas bendravimas su jais. Krisha Parker kartu su kitais mokslininkais atliko tyrimą, kuriame dalyvavo 9 – 10 metų futbolo žaidėjai. Jų buvo prašoma apibūdinti ką jie laiko geru treneriu. Tyrimu nustatyta, kad šiuolaikiniai sportininkai geru treneriu laiko tokį, kuris:

  1. Nešaukia ir išlieka ramus stresinėse situacijose;

“Man patinka kai treneriai nepanikuoja, na, kai jie nešaukia”. Paklausta kodėl jai nepatinka kai treneriai šaukia, ji atsakė: “Nes tada jie atrodo pikti, garsūs ir kartais net sunku suprasti ką jie sako”.

  • Rūpestingas ir padrąsinantis;

“Jis sako “Tu gali tai padaryti. Tau pavyks”. Nors me prarandame kamuolį ir praleidžiame įvartį jis vis tiek nesupyksta, ir toliau mus ragina stengtis iš visų jėgų”.

  • Išmano futbolą;

“Jis turi patirties ir žino kaip reikia žaisti. Jis žino visas taisykles ir žino kaip gali padėti komandai, kad ji geriau žaistų. Jis supranta ko mums reikia treniruotis.”

  • Į sprendimų priėmimą įtraukia visą komandą.

“Pirmiausia jis turėtų mūsų paklausti kokiose pozicijose mes norėtume pabandyti žaisti, o jeigu mums nesiseka, tai treneris tada galėtų mums parinkti kita vietą aikštelėje.

Tokios „gero“ trenerio savybės reiškia darbą paremtą tokiais metodais, kuriuos būtų galima pavadinti demokratiškais ir įtraukiančiais. Z karta turi pozityvią nuomonę apie sporto naudą žmogaus gyvenime, todėl treneris turėtų stengtis savo darbo metodais šios nuomonės nesužlugdyti. Z kartos sportininkams patinka/patiktų sekti savo tobulėjimo kreivę išmaniuosiuose įrenginiuose, tad reikėtų ieškoti būdų, kaip treneriai galėtų tą padaryti.

Pabaigoje derėtų pastebėti, kad visa tai kas čia parašyta, leidžia suprasti, kad autoritarinių trenerių era baigėsi – jiems vietos nebėra. Klausykitės ką Jums nori pasakyti Z karta ir taip įgysite jų pasitikėjimą ant kurio galėsite sukurti tvirtą pamatą ateičiai.

Krisha Parker et.al. (2012). The Preferred Coaching Styles of Generation Z Athletes: A Qualitative Study. Journal of Coaching Education.

Gould, D., Nalepa, J., & Mignano, M. (2019). Coaching Generation Z athletes. Journal of Applied Sport Psychology.

Parengė Giedrius Budginas

Dalintis:

Leave A Comment